Přestože služby spedičních firem jsou dnes na vzestupu, spousta lidí stále neví, co si pod tímto pojmem představit. Jedni si spediční firmu pletou s autodopravou, jiní její služby srovnávají s logistikou. Přestože oba příklady jsou si velmi blízko, nedají se používat jako synonyma.
Logistická firma nabízí kompletní služby spojené s přesunem zásilky od dodavatele k odběrateli. Zabezpečuje vše od kompletace zásilky, přes její adekvátní zabalení až po distribuci například prostřednictvím vlastní kamionové nebo jiné dopravy. Součástí služeb je také uskladnění zboží či vyřízení patřičných transportních dokumentů. Na většinu těchto věcí má logistická firma vlastní prostředky, a to od autodopravy až po sklady.
Spediční firma se oproti tomu ve smlouvě se zákazníkem nezavazuje k tomu, celou dopravu realizovat z vlastních zdrojů, ale pouze ji smluvně obstarat. Na rozdíl od logistické firmy tak nemusí mít k dispozici vlastní nákladní dopravu, ale zato je schopná veškeré služby s přepravou zásilek spojené zajistit jediným smluvním vztahem.
Zatímco dopravce se tak stará o prostředky, jakými zboží dopravit na místo určení, speditér se stará o zboží a o klienta. Kromě zajištění dopravy zboží v čase, který zákazník požaduje, může spediční firma, podobně jako ta logistická, zajistit uskladnění zboží, jeho roztřídění nebo třeba proclení, aniž by musela sklady přímo vlastnit.
Pokud zrovna sháníte spediční firmu, pravděpodobně nebudete hledat dlouho. Trh se spedičními službami je poměrně bohatý a není tak velký problém nějakou si najít. Na českém trhu dnes najdeme zpravidla dva druhy spedičních firem, přičemž každá z nich může svými službami vyhovovat někomu jinému. Je proto dobré, rozmyslet si, jaké služby jsou pro nás prioritní a co od firmy naopak nevyžadujeme.
Prvním typem firem zajišťujících spedici, jsou velké nadnárodní kolosy, které vznikly především důsledkem rozvíjející se globalizace a spojování firem napříč hranicemi. Tyto firmy jsou jistě ceněny především díky svému dalekému dosahu a s tím spojenou širokou nabídkou svých služeb. Oproti menším firmám může zákazníkům nabídnout finanční garance a opravdu silné zázemí. Co ale tyto firmy postrádají, je osobitý přístup ke každému zákazníkovi, který při takto rozsáhlé firemní struktuře a množství klientů jednoduše není možný. Obzvláště menší firmy proto preferují služby menších spedičních společností s osobitým přístupem.